2011. január 31.

Felmarathon -12 fokban

Manhattan Half a
Central Parkban
A teli futas a szabadban erdekes kihivas, plane fagypont alatt, afelett tokeletes futoidonek minosul, 2-3 fokban meg siman rovidujjuban es rovidnaciban futok, fazosok is csak kesztyut huznak max. En egesz telen kint futok a parkban, de ilyenkor csakis a haztol-hazig johet szoba, mert ha megallsz megfagysz. Ezek szintentarto, alapozo futasok, lassu tempoval, kocogunk csak, beszelgetunk. A lenyeg, hogy ne izzadjak meg, max a triko alatt picit, de mashol ne es hogy ne kapkodjam a levegot, mert lefagy a torkom. Cserebe hosszabbakat futunk, hogy azert legyen valami ertelme, de mivel kajat-piat nem akarok cipelni, valahol az elehezes kuszobe alattra lovom be a teli tavokat, ami nalam 1:30 ora, ami kb. 15 km ha lassan futok.

Iden karacsonykor lebetegedtem es harom hetig nem jottem ki belole, a New Year’s Midnight Run-t (aznap osszesen 22 km-t) lazasan es kohogve futottam, utana meg ket hetig semmit, mert meg akartam vegre gyogyulni, most mar tenyleg. Nem idealis korulmenyek a januar vegi felmarathonra, amire hideget josoltak. Jan 22 persze semelyik evben nem meleg, de iden csavartak a hutogombon meg kettot.

-12 fok a rajtnal, napfelkelte
Jan 22, 06:00 ora, Daniel veszi fel a teli futocuccat es keszul a Manhattan Half-Marathon megmerettetesre. Odakint -12 fok es toksotet van, amikor felkenem a vajat a szalamis bagelre es leguritom a kavet. 07:00 ora, elindulok, lekocogok 3 km-t a rajthoz, lassan pirkad es -11 fok. A rajtnal mit mondjak, nincsenek sokan, a rajtracsokon belul is kellemesen lehet nyujtani, elferunk :) Itt most tenyleg nincsenek szinesboruek, se a feketek se az indiaiak nem komaljak a hideget. Par kinai akad azert - lehet tibetiek. Lanyok nagyon kevesen. Szornyu hideg van, a rajt elotti percekben a csontok is faznak de legalabb nincs szel, nem esik a ho vagy eso, "csak" a szaraz hideg. Az epuletek kozt mar latszik a nap, nehany perce kelt, laposan sut es a futok a rajtracsokban a napos foltokra allnak, minden fel fok szamit. 

Finish 21 km -10 fok
Mire figyelj teli futasnal, mit tanultam en ezen az atkozott hideg felmarathonon? Ha nincs profi ruhad ilyenkor ne eroltesd. Rajtam: Gore-Tex futo cipo, ez felmarathonra mar eleg merev es tor, nem volt jo otlet. A technikai futozoknijaim mind rovidek, nem fedik a bokat, ezert pamut tenisz-zokniban jottem, ettol mindket talpamon ket hatalmas ve’res vizholyag lett az 5. km-re, kegyetlenul faj - a masodik hibam. Kis Jedi befordulassal agyban halvany kellemetlensegge redukalhato de a verseny vegen persze visszajon a teljes erzes es napokig obegatsz :) Hosszu nempamut cicanadrag, ide vehetsz fole pamut treningnadragot ha akarsz, labon nem izzadsz bele, nekem nem kell. Technikai futotriko, vekony es vastag thermo pulcsi, windbreaker vekony lelegzo kabat. A lenyeg: minden zipzaros es minden feljon az alladig, leer a seggedig. A ho"t regulalni kell, nem hevulhetsz tul, nem izzadhatsz. Viszont a torkod vedeni kell, a vesed is. A frissitopontoknal ovatosan kapd fel a vizet, nehogy magadra lotykold es gyorsan tavolodj el az asztaloktol, nehogy masok lotykoljek rad. Egy nedves zokni -10 fokban eleg szar dolog. 

Befutas utani Gatorade
En lassan indultam, tudtam hogy gyenge vagyok, semmit nem keszultem harom hete, beteg voltam es marha hideg van, szoval csak a befejezes volt a cel, lehetoleg kulonosebb kinok kozt. A trukk: nem elfutni az elejet. Vagy a kozepet. Vagy a veget. Tehat turelem. Azert amikor adjak az onkentesek a Gatorade-et papirpoharban es ontod be a szadba es nem jon, majd ujjaddal belekotorsz hatha nem fagyott meg az egesz, de megfagyott, kezeddel osszeroppantod a poharat es a szilankokat beontod a szadba es szopogatod… az kemeny :) Ezek itt nem ismerik a melegteat, mondjuk 5.000 emberre nehez is lenne. Bekarcoltam egy nyugdijas 1:54-et, de legalabb egyenlo km-splitekkel, sot a masodik fele picit gyorsabb is lett.



PS: A kepen latszik, hogy a vastag thermo pulcsim vegig a derekamon volt, az csak a rajt elotti 10 percben kellett meg persze befutas utan. A vekony fekete pulcsin az izzadtsag kivul megfagyott. A sapkamon is. Durva :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése