2010. szeptember 20.

Ahol a gumi az uthoz er

Mint tudjatok keszulok a New York City Marathonra. Kulfoldiek csak sorsolason at kaphatnak indulasi jogot, de NY-i lakosoknak van egy 9+1 program, ami garantalja a bejutast. Elozo evben kell 9 NY-i versenyen induljal es celba erjel plusz egy versenyen onkenteskedni, vizet osztani, palyat epiteni, ilyes. A versenyek lehetnek akar csak 5-6 km rovidek, nem szamit, csak indulj. De ha iden megcsinalod oket, csak jovore indulhatsz a maratonon. Az idei maratoni indulast tehat a tavalyi 9 versenyemmel erdemeltem ki. Persze turelmetlen voltam es mar tavaly indultam a Philly Marathonon, Zsolaval, de a NY-i futoklub nem veletlenul probal rakenyszeriteni a keteves felkeszulesre. Egy hettel a maraton elott leserultem, santan ugraltam vegig a 42 km-t szornyu kinok kozott es a mai napig nem ertem, hogy tudtam befejezni es miert nem szenvedtem tartos serulest. Elegge Birodalom Visszavag volt, nem voltam kesz. Az eletem akkori reszeben tul nagy tetje volt semhogy meghatraljak, egy sereg vedoangyal vigyazott ram, megszenvedtem erte es minden jol sikerult.

Iden indulhatok tehat az igazi nagy versenyen, 45 ezer embert varnak, nehany olimpikon, par hollywoodi filmsztar, szuperlativusz itt minden. Ezennel mar januartol tudatosan keszultem, minden futast ennek alarendelve. A vegso felkeszules aug-szept, hisz az utolso honapban mar nem csinalsz nagyon semmit, csak lazito rovid 8-10 km-eket. Most nyaron 10 het alatt toltam versenykorulmenyek kozott 3 felmaratont, egy-egy 28-32-35 km-es futast. Tavasszal volt -10 fokban verseny, nyaron +36 es 80% paratartalmas szauna-felmaraton. Nem az a lenyeg, hogy milyen fitt lettem (elegge :) hanem az, hogy egy olyan harmoniat ertem el a testemmel, amit korabban lehetetlennek tartottam. Ez a hangszer olyan mint egy Stradivari, bamulatos dolgokra kepes, ha vigyazol es figyelsz ra, megadod neki, amire szuksege van. Megismertem a valos fizikai hataraim, tobbszor szinte ajulasig hajtottam magam. Az elkepszto akaratero csak egy hozzavalo a sok kozul. Megtanulni felismerni mennyi van benned aznap, beosztani az erod, adott helyzetekhez alkalmazokodni, legalabb olyan fontos.

Sokszor kerdezik ismerosok, mire gondolok ilyen hosszu futasokon. Az elso 3-5 km-en semmire, csak elhessegetek mindent a fejembol es varom, hogy bealljon a pulzusom, legzesem. Ha ez megvan, rendberakom az eletem :) Napi dolgok, komplexebb problemak, vegigragom, helyukre teszem oket. Neha blogcikket rakok ossze fejben! Letezik egy szellem-test szetkapcsolas, egy Disconnect, amikor nem veszel tudomast tobbe a testedrol, elszakadsz. Sokszor alkalmazom en is, a legjobb szellemi kikapcsolodas. Kozben lehet meditalni is, ha akarsz, vagy csak a szivdobbanasod hallgatni, kozben a labad teker, teker. Lehet, hogy a tested mar uvolt, hogy nem birom, de a fejed eszre sem veszi es mesz tovabb. Jo dolog tud ez lenni, nem erzel se fajdalmat, se faradtsagot, de versenyen veszelyes. Ha a teljesitokepesseged hataran mozogsz, akkor nagyon kell figyelni magadra. Futas kozben (!) inni, enni idoben, karokat neha leengedni kulonben beall a nyakad, rendesen lelegezni, emelkedon sem lassitani - ha ezeket ignoralod, behalsz, nem fejezed be, mento visz el. Ilyenkor nincs Disconnect, nincs elmelazas, meditalas, ott vagy fejben vegig, aktivan. A fajdalmat is 100%-ig tudatosan megeled es kezeled, okosan. Valamit ignoralsz belole, valamire reagalsz, lassitasz, lazitasz, iszol stb. Ez roppant faraszto munka. Mar ertem, hogy tavaly miert lattam a NYC Marathon 40. km-enel uveges tekintetu setalo futokat szuper 3:10 oras idonel, akik nem voltak testileg faradtak, nem vonszoltak magukat. Fejben faradtak el. Ehhez kell a ket ev… minimum.

A cikk cime egyebkent egy amerikai kifejezesre utal:  

This is where the rubber meets the road

Magyarul most ugrik a majom a vizbe, csak ez kozelebb all a futashoz.

Ma volt az utolso hosszu futasom az idei maraton elott es ezzel lezarult egy kor. Nekem nem a maratonnal zarul, hanem a felkeszules vegevel. Tavaly ilyenkor ugyanez a 28 km-es verseny volt eletem addigi leghosszabb futasa es szakado esoben egy akkor szenzacios idonek szamito 2:40-nel ertem celba, felhalottkent. Ma, egy evvel kesobb, egy precizen kivitelezett terv eredmenyekeppen 21 km-nel uj sajat felmaraton csucsot futva, az utolso 7 km-en vegig gyorsulva (!) 15 percet vertem a tavalyi idomre, 2:24:59 es nem voltam faradt. Lehet ezt igy is. A mostani maratonnak nincs kulonosebb tetje, oromfutas lesz, elvezni fogom. Nem szamit mikor es hogyan erkezem, az uton ateltek mas emberre tettek es ezt mar nem veszi el senki. 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése