2009. november 23.

Philly Marathon - az elso

Eletem elso felmaratonja utani euforiaban (az finish utani 5 perc, amikor meg nem erzed a labad:) iden majusban szuletett meg a gondolat, hogy ha ez sikerult, akkor a maraton sem lehetetlen, le kene futni. Harmincket eves vagyok, mar komoly fel eve aktivan futok, jo otlet. Kovetkezo heten jelentkeztem a New York Marathon 2010-re, amire iden meg fogom szerezni a szukseges kvalifikalo 9 versenyen valo reszvetelt. Nyar elejen hallottam, hogy a Philadelphia Marathon nyilt nevezesu… masnap fel voltam iratkozva, 2009.11.22 lesz tehat a nap, noverem es Ady Endre szulinapja. Kozben lelkes olvasoja lettem a Winkler Robi es tsai altal vezetett futo.blog.hu-nak, ahol megismertem Zsolat, aki azzal hencegett, hogy novemberben tol egy maratont, Phillyben. Ket magyar, Rocky es a Fuggetlensegi Nyilatkozat varosaban. A felkeszules kivaloan ment, az utolso 2 honapban minden hetvegen nyomtam egy felmaratont edzeskeppen, stabil 2 ora alatti idokkel. Megismertem a testem, a gyomrom, az izmaim, fajdalmak kulonbozo fokait, a monotoniat, a Central Park minden bokrat es az iPodom osszes zenejet. A verseny elotti utolso hetvegen mar nem szabad futni, de en olyan jol ereztem magam, hogy felmaraton lett belole. Raadasul 1:40 oras idovel, ami 13 perccel jobb az egyeni csucsomnal, csodalkoztam is, hogy milyen jo kondiban vagyok. A vegen nyujtas, eles fajdalom az achilles-ben es santikalva hazamenes. Negy napon at nem tudtam setalni sem, annyira meghuzodott az inam, pentekre kicsit javult, de futni nem mertem. 

Philly Marathon napfelkelte elott
A verseny eloestejen a muzeum lepcsojenel tobbszaz futo kempelt folyamatosan, percenkent felfutott valaki es a Rocky-erzes erdekeben, odafent ugralt, kez a levegoben, box mozdulatokat imitalva, haverja pedig mobiltelefonnal videozta. A legjobb az volt, aki egy masikodik mobilon jatszotta az Eye of the Tiger szamot es mig a csavo fut fel a lepcson, egyik mobil vette, masikrol jott a zene, MacGyveres video szerkesztes a la 2009. (Zsola in action!) Mi stilusosan Philly Cheese Steak-kel szenhidratositottunk, helyi futoszlengben ‘to carb-up’. Philadelphia nem egy porgos nagyvaros, almos, videkies, bekes, nemdudalos hely meg nappal is. Vasarnap napfelkelte elott megis hangyabolykent luktettek az utcai, 20.000 futo igyekezett a sotetben a rajt fele. Kellemes 3 fok… utolso pillanatban valok csak meg pulcsitol, nadragtol, de a kesztyut magamnal tartom. A rajtcsomag resze volt, ahogy a hosszuujju, kivalo minosegu DriFIT polo is, hiaba: ez egy teli maraton, tavaly -8 fok volt. Hetkor himnusz, rajt, de hosszu km-eken at alig lehet lepni, 6′00"-nal keptelenseg gyorsabban futni pedig 5′40" kell a 4 oras maratonhoz, majd behozzuk. Az elso ket km utan vegre felmelegszunk, en a derekamra kotom a hosszuujju versenypolot, de a legtobben eldobjak az o otthonrol hozottjukat. A jardan halomban all a sok ruha - utolag tudtam meg, a varos kerte a versenyzoket, hogy regi de meg hasznalhato polokat vegyenek fel a rajthoz melegitonek, amit ha verseny kozben a jardara dobnak, utana osszeszedik es a Salvation Army-nak adomanyozzak. Wow… 

Rajt elott, 4 fok
A verseny elso fele vegigvisz a varos szebb keruletein, mivel egyben fut a 21 es a 42km-es mezony is, eleg sokan vagyunk, nehez volt haladni. En kuzdok a kezdettol fogva erosen sajgo achilles-emmel, keresem azt a lepest es tempot, amivel kibirhato, Zsola pedig a dzsekijevel, amitol szivesen megszabadna, mert melegunk van a 4 fok ellenere. Feltavra szepen felhozzuk az atlagunk 5′46"-ra, 2 oran belul vagyunk 21 km-nel, en viszont nagyon kimerultem. Agyilag a konstans fajdalom miatt, testileg mert a bal labam es jobb combom sokkal tobbet dolgozott a kelletenel, hogy tehermentesitse a jobb achilles-t. Intek Zsolanak, hogy huzzon, neki meglehet a 4 ora, en mar csak a tulelesert kuzdok. Fel perccel kesobb befigyelek egy csatornafedot es nagyot taknyolok a betonon, persze hogy a jobb achilles-em rantottam meg, meg jobban.

Fekszem a foldon es a tenyeremmel csapom az aszfaltot duhomben, nem birok felallni, felsegitenek szurkolok, nem tudok raallni. Masszirozom 5 percig a jardan ulve es azon gondolkozom, hogy mi az a fajdalom, amit meg _erdemes_ kibirni. Amig nem ajulsz el kibirsz barmit, de a maradando karosulast azert el kene kerulni, van jovore is maraton. Belattam meg ott, hogy keptelen vagyok felelos dontest hozni, tk. mert: * nem vagyok orvos * bo 2 oraja kinok kozt futok, mar nem erzekelem igazan * egy eve keszulok erre, total felspannolt vagyok idegileg * tele vagyok adrenalinnal, endorfinnal, koffeinnel a zselektol. Mi legyen Daniel? Nemtom, setaljunk.

Celban, mogottem
magyar zaszlo!
24-25 km kozott kikiserletezek egy a serult hardverhez passzentos lepesfajtat es ujra elkezdek futni, lassan, 6′30" korul. Innentol mar nem alltam meg tobbszor, 4:33 oras idovel ertem celba. Zsolanak meglett a 3:54, gratula ezerrel, es meg volt benne ero, jovore meglesz neki a 3:40 is. A befuto utan kaptunk ermet, alufolia takarot hogy ne fazzunk, csokit, banant, vizet, setalunk hazafele mire Zsola: Kene nyomni egy Ironman-t :)

Harom jo dolog jut eszembe meg: A rajtszamra ra volt nyomtatva a keresztnevem, futas kozben csomo ember kiabalt ram, hogy "Go Danny, GO!", ez tok jo volt. A 32. km korul egy palyaszeli kocsma elotti asztalon 5cl-es muanyagpoharakba sor volt kirakva es sok futo vett is belole :)) A szurkolok sokfele tablat lengettek, de a kedvencem ez volt:
"Chuck Norris never ran a Marathon"
Ennyi :) Kepek itt




 

1 megjegyzés:

  1. Vicces talalkozas: http://velvet.hu/gumicukor/2015/01/21/rocky_utjat_kovettek_belebotlottak_stalloneba/

    VálaszTörlés