2011. október 16.

Staten Island Half 2011

Tavaly futottam eloszor a Staten Island Half Marathonon, akkor avattam fel a "donci" feliratu futo.blog.hu-s polot es meg cimlapra is kerultem vele. Itt konstataltam, hogy az ot NY-i felmarathon kozul ennek a versenynek a legjobbak az adottsagai, lapos palya, szaraz huvos oktoberi idoben, a New York City Marathon elott negy hettel, vagyis az eronleted csucsan vagy - itt fogok jovore uj sajat felmarathon csucsot (PR-t) futni. Ezt egy eve dontottem el, csak hogy szemleltessem, hogy a hosszutavfuto nem egy kapkodo allatfajta :)



Napfelkelte a Szabadsagszoborral
A versenyt megelozo napokon tovabbfejlesztettem az eddigi etkezesem, a RunnersWorld cikke alapjan, aminek roviden az a lenyege: a verseny elott harom nappal terj at kizarolag szenhidratra. Semmi zsir, semmi hus, semmi rost, vagyis keves zoldseg es a gyumolcsot is csak hamozva. Ellenben rizs rizzsel, feher kenyer, teszta es suti. Reggelire zabkasa mezzel, mazsolaval, delben teszta, uzsonnara palacsinta. Napi 2500 kaloria csak szenhidratbol ugy, hogy kozben mar nem is futsz - durva. Nekem nagyon bejott. Egyreszt harom napon at csak vigyorogtam a vilagra, nem kell koko, csak fuss sokat es egyel sutit :) Masreszt a verseny reggelen tok ures volt a gyomrom, mert az elozo kora esti tesztat konnyen megemeszted 12 ora alatt, de megis tele voltam energiaval es ez egy remek erzes! De ehhez tobb nap tankolas kell.


Manhattan latkep SI-rol
Staten Island az otodik kerulete New York Citynek es egy 24/7/365 (igy irjak itt az egesz evben minden oraban mukodo dolgokat) ingyenes komppal lehet eljutni. A jarat kulonlegessege, hogy kozvetlenul a Szabadsagszobor elott megy el, vegig gyonyoru kilatassal Manhattan felhokarcoloira es a Brooklyn Bridge-re. A verseny kulonlegessege pedig, hogy mindezt pont napfelkeltekor eled meg, voros fenyben uszik az obol, pazar latvany. Egyike azon pillanatoknak, amikor azt mondod: egy kivaltsag ebben a varosban elni.

A palya a vizparton megy, elotted tornyosul vegig a Verrazano Bridge, ami a vilag legnagyobb fuggohidja volt epitesekor husz even at, ket szintes, 12 savos, nagyobb mint a Golden Gate Bridge. Egy honap mulva itt fogunk vacogni a novemberi hidegben a NYC Marathon rajtjara varva, most csak atfutunk alatta, de szerintem mindenki megborzong kozben egy kicsit az izgalomtol. A felkelo nap vorosre festi a hidat is, ahogy vasarnap hajnalban az almos Staten Island kihalt promenadjan trappognak a cipok csendben az flaszteren.



Az elejen meg mosolygosan
A teljesitmenyem ertekelesehez elorebocsajtom, hogy iden nyaron olyan kegyetlen meleg es pa’ra volt vegig, hogy nem tudtam jol edzeni, muszaj volt lassan futni. A tavaszi idenyben meg lazan mentek a 4:30 alatti tempok 10k felett is, de ilyen sebesseget mar fel eve nem lattam, ezert szkeptikus voltam az uj csucsomat illetoen, pedig atom fitt vagyok. A versenyem diohejban tokeletes volt. Kepzelj el egy autot, aminek a max fordulatszama 9000. Nos ha a futamot 8900-on tolod vegig, majd a finish utan harom meterrel kifogy a benzined, kidurran mind a negy kereked, letorik a gazpedal, de befejezted es megjavitottad a ko:rrekordot, akkor az hibatlan performansz :) Ez kocsival egy dolog. Viszont ugy futni ket oran at, hogy epp csak az ajulaskuszobod alatt legyen a pulzusod majd errol meg gyorsitani az utolso ket km-en addig, hogy a vegso ketszaz meteren mar ket combod is gorcsol, de mar latod a celt es nem lassitasz… az kemeny.


Most nem kellett nyul, egyedul futottam, a nyari hosszu edzeseknek koszonhetoen egy ketoras verseny mar rovidnek tunik, nem volt hullamvolgy, csak push-push-push. Dolgok, amik segitettek fejben egyben maradni:
  • csavo fut mellettem egy V169 (gyok 169) tablaval, a felmarcsi ugye 13 merfold, de ezzel elvoltam egy darabig :)
  • hatvaneves bacsi harom labdaval zsonglorkodve futott vegig, joggling-nek hivjak a mufajt…
  • nagydarab fekete szurkolo bekiabal 17 km-nel: "How can you be so fast and look SO good??"
  • es persze a Karate Kid III kulcsjelente, amint leporog a fejemben 19 km-nel, a vegso sprint elott
    /Daniel a torna donto pontja elott fekszik a foldon kinok kozt/

    Mr Miyagi (kiabalva): Daniel San! Focus!! (majd finomabban, eros japan akcentussal) Your best Karate still inside. Now time let out.
Es akkor 178-as pulzusnal meg elkezdtem tolni neki…

A kozepen mar elborultabb fejjel
Nos nem tortem be 100 perc ala, 1:41 lett, de picivel jobb mint a korabbi idom, tehat megvan a PR. Itt a limit most, kihoztam a vasbol minden loerot, hibatlan verseny volt. Egy tanulsag maris van. A masodik tiz km-en a felkelo nap hatulrol sutott laposan, igy lattam magam elott az arnyekom es racsodalkoztam, mennyire csunyan fut ez a srac, csak ugy veri oda a labait es gorcsosen tartja a vallait. Menet kozben valtoztattam, lazabbra vettem a mozgast, szebben emeltem a terdem, sarkam es kevesebb energiaval gyorsabb lettem (bamulatos mikre kepes figyelni az ember ajulaskozeli pulzuson). Magyarorszaghoz kepest a Central Parkban gyakrabb latvany a kenyai es etiop futok edzese. Ohh… mint a gazellak! Van a mozgasukra egy jo angol szo: Effortless. 


A teli edzeseken majd ezen dolgozunk. De egyelore harom het mulva New York City Marathon, a negyedik marathonom. Izgalom, orom, tisztelet, felelem… Game ON!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése