Az elozo cikk csak a turank elso reszet irta le, meg nincs
vege. Egy Las Vegas-i pihenonap utan, amibe belecsempesztunk egy Cirque du
Soleil show-t es egy rulettet is, ujra nyakunkba vesszuk a vegtelenul kihalt es
egyenes sivatagi sztradakat. Csinos Ford Focusunkat egy komoly autora csereljuk
es itt alljunk meg egy szora: USA-ban autokolcsonzonel kizarolag ket terepjarot
lehet kolcsonozni, szogezzuk le, amiben nincs felezo es manualis difizar, az
nem terepjaro. Ha nem tudod mik ezek, maradj az aszfalton es vedd nyugodtan a
Hyundait. Ha kicsit bulizni akarsz off-road, akkor van a Jeep Wrangler es a
Jeep Liberty. Nos a Wrangler tenyleg egy kemenytoku hardcore szikla- es
homokbajnok, verhetetlen hasmagassaggal (clearance) de a vegasi kolcsonzok ugy
gondoljak, hogy te majd a Strip-en fogsz korzozni vele, ezert tukorsima
aszfaltgumival adjak, igy mar eltorpul az elonye a Libertyhez kepest. A Liberty
viszont egy alom. Kello hasmagassag, rovid tengelytav (!), V6 power, aszfalton
190 km/h, megis csendes, hatso ulest lehajtva akar aludni is lehet benne. Mig a
Wranglerrol a katonasag jut eszedbe ennek beltere tok kulturalt de ez ne
tevesszen meg: van manual 4WD lock, low-gear, egyes es kettesbe is lockolhato
az amugy sajnos automata valto es meg az ASR is kikapcsolhato. Igy mar komoly
dolgokra kepes terepen, most offroadoltam vele a harmadik eve. Amire vigyazni
kell, hogy mivel sima a gumid, ezert laza talajon legyen lenduleted es mivel
magas, ezert oldalra borulekony. Miert fontos mindez? Ki fog derulni :)
Csinaltunk itt is kepeket: https://picasaweb.google.com/daniel.varga12/Yosemite
Az utunk celja Yosemite National Park, de azert ennel egy sokkal
kacifantosabb utitervet raktam ossze: Vegas - Mono Lake - Yosemite - Mount
Whitney - Death Valley es vissza, negy nap alatt (itiner).
Elso napi celunk a festoien szep Mono Lake, de oda eljutni is mar egy csoda.
Las Vegast nyugat fele elhagyva azonnal a sivatagban talalod magad.
Nincs semmi. Jobbra az Area 51, ahova az ufokat viszik,
valojaban egy Air Force teszt terulet, ahova sajnos nem lehet bemenni. Ez
tenyleg egy szigoruan orzott katonai letesitmeny. Az uttol balra Death Valley
es igy mesz orakon at, nyilegyenesen, a semmi kozepen. Nehez leirni, hogy miert
nem unalmas megsem, egyszeruen annyira kulonleges a
taj, hogy csak bamulsz. A sebesseghatar 75 mph, az legtobb ember siman megy
85-88 korul, az olyan 140 km/h, de egy ido utan mar nem osztottpalyas az ut,
jonnek szembe sima szaggatottvonal menten. Egy Harley Davidson-os hosszuhaju
motoros bandat alltam neki megelozni 150-nel de ra kellett jojjek, hogy azert
ilyen sebessegnel mar nem olyan furge az amugy teljesen kocka alaku verdank.
Szerencsere pont jott egy 10 merfoldes nyilegyenes szakasz, azon mar be lehet
vallalni egy ilyen manovert. Ilyen a taj utkozben (jobbra), ahol a terkep
szerint nincs is semmi latnivalo, kiszallsz es csak nezel, hogy ilyen nincs is.
Mono Lake tufa |
To Sonora Pass |
Ki kell terjek egy szora az amerikai nemzeti parkokra ugy altalaban. Ken
Burns hires dokumentumfilm-keszitohoz csatlakoznek, aki America’s Best Idea
cimmel tisztelgett a parkok alkotoi elott. Az USA parkjai egyszeruen
tokeletesek es most nem a termeszeti csodakra gondolok. Az utak, tablak, az
informacios anyagok, az ingyenterkepek, a Park Ranger szolgalat es a telefonos
hotline-juk, a szemetesek, WC-k, amikben mindenhol van wc-papir es szappan. A
Death Valley pottyantos WC-ben is! Nevetsegesen olcso a belepo es a
szolgaltatas mindent ver, amit barhol lattam a vilagon. Ez a pazarlasrol es
kornyezetszennyezesrol ismert orszag hozta letre a vilag elso nemzeti parkjat
1872-ben (Yellowstone). Ma 58 nemzeti park tobb mint ket Magyarorszagnyi
teruletet orzik vedik a rangerek. Ez valoban America’s Best Idea.
Elozo es kovetkezo resz.
Elozo es kovetkezo resz.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése