2010. augusztus 25.

Tomegkozlekedes

Olvasoi kerdesre reagalva megosztom veletek szemelyes inditekaim, miert hasznalok latszolag eroltetve, ertelmetlen helyzetekben is, ebben az autobarat orszagban tomegkozlekedest.

Manhattanben lakom, nincs kocsim, mert az utcan parkolni maceras, minden masnap at kell allni a masik oldalara Street Cleaning miatt hetkozben, ha elmegyek szabira kell valakit talaljak, aki car-sittel nekem, vagyis atparkolgat. Vagy berlek garazst $300/ho korul, az nem kis penz. A varosban kozlekedeshez pedig nem kell auto. A varost elhagyni, na ahhoz kene nagyon. Vannak itt is Tesco jellegu nagy aruhazak, Walmart, Target, CostCo vagy IKEA, mind jo 30 km-re tolem, ahova semmilyen busz nem visz (najo, 2 ora oda, 2 ora vissza, megoldhato, de huzos). Szoval megveszek mindent dragabban a sarki kisboltban. A hetvegi turaimat is igyekszem busszal-vonattal megoldani, ami korantsem olyan egyszeru, mint Magyarorszagon. Sokat kell gyalogolni es varni… A NY-iak ugy hasznaljak a taxit, mint a zsebkendot, olcso, nem is gondolkodnak, hogy maskepp is meg lehetne oldani, kilep a hazbol es mar lendul is fel a keze, mire ater a jardan az uttestig, mar ott all egy sarga auto. Egy esos ejszaka bulibol hazamenet, ahol elkolt az atlag fiatal itt $100-t, beugrani egy taxiba ami $10-ert 10p alatt hazavisz valoban trivialis ‘no-brainer’. En ellenben metroval jarok ejjel is, kicsit varni kell, megazom az esoben, de ingyen van. Miert…?

Van benne egy kis pesti kispolgarisag, ahol etterembe menni, taxiba ulni, unnepkor szoktunk, legalabbis amikor en felnottem igy volt. Mondtak sokan, hogy itt majd atszoksz es bevallom, mivel nem tudok sokmindent fozni, az ettermek ill. kajat rendelni nagyon olcso, heti 2x elofordulok valami vendeglatoipari egysegben. A taxira raszokni egyelore nem latszik valoszinunek. Ahogy tobbet futok, erosodom, egyre inkabb keresem a nehezebb megoldasokat mindenben, ami nem a kenyelmes ut. Idom effektiv van, elobb indulok, kesobb erkezem, de addig sem computer elott ultem, hanem olvastam, neztem a tajat, cipeltem a bringamat a vallamon, hasonszoru idiotakkal beszelgettem, csupa jo dolog. Elsore kellemetlen, amikor hetvegere kinezek egy hegycsucsot megmaszni, de a vonat csak 3 km-re tesz ki az amugyis 5km hosszu turistaut kezdetetol, de igazabol csak felfogas kerdese. Amig vegiggyaloglok egy Upstate NY-i falu kerteshazas utcain, resze a turanak, ami igy nem 10 hanem 16 km lesz. Belefer? Bele. Korabban kell elindulni, ennyi. Gyalogoltam mar falukat osszekoto osztottpalyas orszaguton is, sokan megalltak, hogy felvesznek, biztos bajban vagyok. De sutott a nap, jo eroben voltam, megkoszontem es setaltam tovabb. Rengeteg emberrel ismerkedem meg, ami kocsiban/taxiban ulve nem tortenne.

Miamiban azert eleg feszult volt a helyzet, amikor felszalltam a tavolsagi buszra, egyetlen feherkent. Nem bantott senki, csak gyanakvoan meregettek, hogy EZ a csodabogar meg hogy kerult ide? Biztos a bevandorlasiaktol jott :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése