(Eredeti datum: 2009.08.06)
Tudom irtam mar a metrorol korabban, de mivel minden nap 1 orat toltok rajta, van idom megfigyelni a szep es csunya oldalait, gondoltam meger megegy miset.
Erdekes jelenseg, mert egyszerre regi es modern. New York-ban 1904 ota van metro, mara a vilag egyik legnagyobb es legforgalmasabb halozata de az egyetlen, ami 0-24 mukodik az ev 365 napjan. Ez az egyik imadnivalo dolog rajta. A masik az, hogy klimatizalt. Ebben gyakorlatilag ki is merultek a jo tulajdonsagai, de ez a ketto olyan sokat nyom a latban, hogy en megbocsajtom neki a tobbit. Az egyik legjobb dolog a varosban. A fejlesztesre szorulo dolgok sora nem rovid es nemelyik eleme igen meglepo. A peron nemhogy nincs klimatizalva, hanem konkretan 40 fok van nyaron, mar kora reggel is. Ventillacio nulla, garantaltan uszol a vizben mire beszallsz, ahol aztan toljak rad a ~13 fokos klimat, nem viccelek, durvan hideg van. A megallok koszosak, a sinek kozt jobb-ha-nem-tudom-milyen folyadek csordogal, minden nap latok csotanyt es patkanyt. Multkor amcsi kollegam mutatta a kepeket, amiket Budapesten csinalt, meseli itt a tobbieknek, hogy "Jaja, ez itt a Parlament, de idenezz, beszarsz, a metromegallojuk… enni lehet a foldrol! Es van mozgolepcsojuk!" (asszem a Kossuth teri megallot fotozta le). Itt lepcso van szinte mindenhol, meg persze lift a toloszekeseknek, a legtobb helyen. A peronon nincs visszaszamlalo, hogy mikor jon a kov. szerelveny, de mar gondolkoznak rajta a sajto szerint. Nincs GSM terero sem, azt is tervezik. Van ermevel mukodo telefon a megallokban :) A kocsik cseppet sem modernek, muanyag padok, semmi karpit, cserebe tisztak, nincsenek osszefirkalva es viszonylag csendesek, uvoltes nelkul lehet egymassal beszelgetni menet kozben is.
Szakszavak: a metro neve subway, ha maskepp hivod, akkor turista vagy. A peron az platform, a szerelveny a train, a kocsi az car, amik kozott valoban at lehet maszkalni menet kozben, bar tilos, megis sokan csinaljak. Vannak local es express vonalak parhuzamosan egymassal, az express nem all meg mindenhol. Egy jegy $2 de ezzel addig mehetsz, amig fold alatt at tudsz szallni, ami akar egy 2 oras utat is jelenthet, ha nem jossz fel a fold alol, akar vissza is johetsz - a haviberlet $81. Egy tevhitet el kell oszlassak meg: az utikonyv szerint kerulni kell a metron a szemkontaktust, mert veszelyes. Barkit megbamulhatsz, a kutyat nem erdekel, ugyis mindenki iPodozik vagy olvas. Kar is lenne kihagyni, mert NY metro utasai a vilag legszinesebb bandaja, a nap barmely orajaban fogadok veled, hogy egyetlen kocsiban megtalalod mindegyik borszint es a fobb vallasok hiveit. Bizony a Wall St-i broker a $20,000-os Rolex-szel a csuklojan ott zotykolodik a Bronx-i fekete kisfiu mellett szakadt Jordan-23 poloban. Mindenki elfer.
Tudom irtam mar a metrorol korabban, de mivel minden nap 1 orat toltok rajta, van idom megfigyelni a szep es csunya oldalait, gondoltam meger megegy miset.
Erdekes jelenseg, mert egyszerre regi es modern. New York-ban 1904 ota van metro, mara a vilag egyik legnagyobb es legforgalmasabb halozata de az egyetlen, ami 0-24 mukodik az ev 365 napjan. Ez az egyik imadnivalo dolog rajta. A masik az, hogy klimatizalt. Ebben gyakorlatilag ki is merultek a jo tulajdonsagai, de ez a ketto olyan sokat nyom a latban, hogy en megbocsajtom neki a tobbit. Az egyik legjobb dolog a varosban. A fejlesztesre szorulo dolgok sora nem rovid es nemelyik eleme igen meglepo. A peron nemhogy nincs klimatizalva, hanem konkretan 40 fok van nyaron, mar kora reggel is. Ventillacio nulla, garantaltan uszol a vizben mire beszallsz, ahol aztan toljak rad a ~13 fokos klimat, nem viccelek, durvan hideg van. A megallok koszosak, a sinek kozt jobb-ha-nem-tudom-milyen folyadek csordogal, minden nap latok csotanyt es patkanyt. Multkor amcsi kollegam mutatta a kepeket, amiket Budapesten csinalt, meseli itt a tobbieknek, hogy "Jaja, ez itt a Parlament, de idenezz, beszarsz, a metromegallojuk… enni lehet a foldrol! Es van mozgolepcsojuk!" (asszem a Kossuth teri megallot fotozta le). Itt lepcso van szinte mindenhol, meg persze lift a toloszekeseknek, a legtobb helyen. A peronon nincs visszaszamlalo, hogy mikor jon a kov. szerelveny, de mar gondolkoznak rajta a sajto szerint. Nincs GSM terero sem, azt is tervezik. Van ermevel mukodo telefon a megallokban :) A kocsik cseppet sem modernek, muanyag padok, semmi karpit, cserebe tisztak, nincsenek osszefirkalva es viszonylag csendesek, uvoltes nelkul lehet egymassal beszelgetni menet kozben is.
Szakszavak: a metro neve subway, ha maskepp hivod, akkor turista vagy. A peron az platform, a szerelveny a train, a kocsi az car, amik kozott valoban at lehet maszkalni menet kozben, bar tilos, megis sokan csinaljak. Vannak local es express vonalak parhuzamosan egymassal, az express nem all meg mindenhol. Egy jegy $2 de ezzel addig mehetsz, amig fold alatt at tudsz szallni, ami akar egy 2 oras utat is jelenthet, ha nem jossz fel a fold alol, akar vissza is johetsz - a haviberlet $81. Egy tevhitet el kell oszlassak meg: az utikonyv szerint kerulni kell a metron a szemkontaktust, mert veszelyes. Barkit megbamulhatsz, a kutyat nem erdekel, ugyis mindenki iPodozik vagy olvas. Kar is lenne kihagyni, mert NY metro utasai a vilag legszinesebb bandaja, a nap barmely orajaban fogadok veled, hogy egyetlen kocsiban megtalalod mindegyik borszint es a fobb vallasok hiveit. Bizony a Wall St-i broker a $20,000-os Rolex-szel a csuklojan ott zotykolodik a Bronx-i fekete kisfiu mellett szakadt Jordan-23 poloban. Mindenki elfer.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése